03. september 2018
Af: Freja Fredsted Dumont

Himmelpind Bike Park: “Det var hårdt, vådt, koldt, dyrt – og det hele værd!”

Om du er til kuperet terræn og brede dæk med mønster eller ej, så er historien om Himmelpind Bike Park lige interessant. Mikkel Rasmussen har betalt det meste af egen lomme og brugt al sin fritid på at give MTB-entusiaster træningsforhold i verdensklasse.

Jeg møder 28-årige Mikkel Rasmussen en onsdag i august på det højeste punkt i ca. 69 meters højde ved udsigtspunktet Himmelpind. Her på toppen af Vejle har han, sammen med en masse andre frivillige, etableret Himmelpind Bike Park – en teknisk krævende mountainbikebane.

Ildsjæl er én ting – men Mikkel Rasmussen, drivkraften bag projektet, er mere end det. Hans hjerte brænder med store, vilde flammer for det byggeprojekt, han satte i gang tilbage i 2015. I dag står Himmelpind Bike Park skarpt med masser af flotte detaljer.

– Engang havde jeg plus på kontoen, en bil, et socialt liv og fridage. Det har jeg ikke mere. Til gengæld har jeg skabt noget, som folk fra nær og fjern kommer for at prøve. Vi har haft gæster fra Holland, Norge, Sverige, Tyskland, Rusland, Rumænien og Polen. Det bekræfter mig i, at alle de kræfter jeg har lagt i projektet, har været godt givet ud, siger Mikkel.

For Raketternes skyld

Man skulle tro, at Mikkel var den ultimative ”mountainbiker”, eftersom han de seneste tre år har dedikeret al sin tid til byggeriet af den nye bane – men sådan er det ikke helt.

Som yngre cyklede han mountainbike for sjov, men da han uddannede sig til maskinsnedker holdt han en pause på 4 år – og i dag cykler han ikke mere. For nogle år tilbage fik Mikkel nemlig konstateret en hjertefejl.

– Før mine hjerteproblemer trænede jeg et hold unge talenter i Mountainbike Club Vejle – Raketterne hed de. Men da jeg fik hjerteproblemer måtte jeg stoppe cyklingen helt – og dermed også træningen af Raketterne. Derfor valgte jeg i stedet at lave et område til dem, hvor de kunne træne mere tekniske ting. På den måde kunne jeg også forblive en del af miljøet, som jeg elsker, siger Mikkel.

Ustoppeligt engagement

Og så gik han ellers i gang med at bygge. Da jeg spørger ind til, om man ikke skal have tilladelse til at bygge i en offentlig skov, griner Mikkel.

– Jeg gik bare i gang. Indtil Vejle Kommune ringede mig op en dag, og sagde, jeg ikke måtte bygge deroppe uden en tilladelse fra Naturstyrelsen. Men det var jeg bare nødt til, og jeg havde altså ikke tid til at vente månedsvis på den tilladelse.

Så Mikkel byggede videre – vel vidende at hvis tilladelsen ikke gik igennem, skulle det hele rives ned igen. Heldigvis var han ikke den eneste, der kunne se potentialet i mountainbike-banen, og han kunne nu bygge videre uden manglende tilladelser.

Olivia og Flowlinjen

I dag kan man cykle på mere end en halv kilometer teknisk udfordrende spor, og mere end 330 tons materialer senere er banen da også blevet et kunstværk i sig selv. Der er blevet transporteret sten, granit og træstammer op af bakken på ATV’er og ved håndkraft, og der er blevet lagt ualmindeligt mange kræfter og timer i parken.

– Den mest populære forhindring er vores første hop, gap’et ”Olivia”. Folk elsker at køre hoppet, fordi det ligger så naturligt.

Navnet Olivia opstod, da Vejle Idrætsefterskole var på besøg i Himmelpind Bike Park. Olivia var den eneste, der ikke turde køre over gap’et. Mikkel byggede derfor en slags ”bro”, som kunne monteres af og på. Da Olivia var den første der kørte over, blev forhindringen opkaldt efter hende.

– I starten syntes jeg, at banen skulle være kringlet, snørklet, teknisk. Men folk blev ved med at sige, at de ville have flow. Så jeg gik i tre måneder og spekulerede over, hvad flow var?

I 2016 byggede Mikkel og de andre frivillige så ’Flowlinjen’. I otte måneder, på trods af sne, slud, storm og regn, så Mikkel ikke andet end Bikeparken og de mennesker, som kom for at hjælpe til.

– Vi var først færdige med de sidste detaljer 30 minutter før den officielle åbning. Men så stod banen til gengæld også knivskarpt!

Nok idéer – men energien er opbrugt

Man kan roligt sige, at resten af parken i dag matcher Flowlinjen. Men Mikkel kan også mærke, at det har været tre år, der har sat sine spor hos ham på flere måder.

– Selvom jeg elsker det her, så er jeg også ved at være udbrændt nu, kan jeg mærke. Ikke idémæssigt. Der har jeg stadig 100vis af idéer. Men energien er ikke den samme mere, for det tager alt andet i mit liv. Der har ikke været nogen fester, familie, kærester eller noget i de her tre år.

Han indrømmer da også blankt, at han har manglet balance i tingene i de år, han har arbejdet på projektet.

– Når jeg laver noget jeg kan lide – og er god til – har jeg 110 procent fokus på det. Det er først nu jeg ser, hvor mange ting jeg egentlig har skippet.

Hvad nu?

Heldigvis har det hårde arbejde belønnet sig, og Mikkel har opnået anerkendelse med tre prisnomineringer, besøg fra landsdækkende tv og ros fra borgmesteren, der i sin nytårstale fortalte, at han var imponeret over projektets størrelse, projektets bidrag til cykelkommunen og specielt det, at projektet udelukkende er drevet på et privat initiativ.

Men hvad med fremtiden?

– Det spørgsmål havde jeg glædet mig til at få. For det afhænger for første gang af alle andre end mig. Økonomien er altafgørende her. Kommer der penge fra sponsorer, samarbejdspartnere, kommunen osv. så kan der meget let komme udvidelser. Gør der ikke det, så må Hoplinjen være det sidste, og så er mit mål med Himmelpind Bike Park nået, siger Mikkel og fortsætter:

– Det her er jo bare første trin på trappen, og jeg ved endnu ikke, hvor den ender. Måske når Bikeparken er helt færdig. Måske når jeg skal pensioneres. Den absolutte drøm ville være at have min egen virksomhed indenfor sporbygning. Jeg ved at jeg er god til det, og der ligger en masse muligheder i det fremadrettet.

Da jeg går, vinker jeg farvel til Mikkel og hans gode ven Mikkel Skøtt, som også har lagt et uopslideligt engagement i byggeprojektet. Denne onsdag i august skal de nyde en velfortjent fridag sammen – men først skal de liiiige have læsset nogle ting af oppe i Bikeparken.