23. marts 2022
Af: Kristina K. Friedrichsen

Tour de France på afveje i Vejle

Nedtællingen til årets Tour de France er begyndt, og i dag lanceres kampagnen ”Detour de France”, som skal få flere tyskere, hollændere, italienere, franskmænd og briter til at holde ferie i Vejle og omegn.

 

Det er svært at holde sig til den fastlagte rute, når man er på tour i Danmark. Her bliver selv professionelle cykelryttere i Tour de France lokket på afveje af god mad, smukke landskaber, spændende arkitektur og kulturhistorie.

Det er fortællingen i kampagnen ”Detour de France”, som lanceres i dag og markerer, at der er 100 dage til, at verdens største cykelløb starter i Danmark.

Kampagnen er udviklet af VisitVejle i samarbejde med VisitDenmark og de øvrige Tour-byer i Danmark: Wonderful Copenhagen, Destination Fjordlandet, Destination Fyn, Destination Sønderjylland samt Grand Départ Sekretariatet.

Interesse for Danmark

Når Tour de France bliver tv-transmitteret i 190 lande, vil millioner af seere verden over følge feltet gennem Danmark – fra det pulserende bymiljø i København, gennem skove, langs kysterne og ikke mindst forbi Fjordenhus og Jelling-monumenterne.

Og det er netop alt det, som destinationerne på de tre etaper har at byde på, som kampagnen sætter i spil for at skabe interesse for Danmark som feriedestination.

”Når verdens største cykelløb rammer Danmark, så har vi en helt unik mulighed for at vise vores særlige danske DNA frem, ligesom den gule folkefest vil få en masse turister til landet. Den chance skal vi selvfølgelig udnytte, og filmen fra VisitDenmark understreger netop de danske styrker, både når det kommer til vores lækre restauranter, smukke landdistrikter og seværdigheder. Tour de France er ganske enkelt også en scene for danske virksomheder, og derfor kan jeg slet ikke vente til startskuddet lyder om 100 dage,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Detour i Vejle ©Jacob Hansen

©Jacob Hansen

Danmark er mere end et cykelland

Kampagnen viser en række unikke oplevelser og steder i Danmark, som netop er fundamentet i den danske brandfortælling ”The Land of Everyday Wonder”.

”Vi bruger den danske Tour-start til at fortælle historien om Danmark på en ny og humoristisk måde. I kampagnen lader vi en professionel cykelrytter komme på afveje, fordi han lader sig friste af de mange spændende oplevelser langs de danske etaper. Dermed viser vi, at Danmark ikke kun er et af verdens bedste lande at cykle i, men vi har meget mere at tilbyde,” siger adm. direktør Jan Olsen.

Kampagnen skal skabe interesse for at holde ferie i Danmark blandt turister i Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og Storbritannien.

Omdrejningspunktet i kampagnen er videoen ”Detour de France”, som vises på TV i Tyskland og Holland, samt på YouTube og Facebook/Instagram i Storbritannien, Frankrig, Italien, Holland og Tyskland. Dertil kommer fem videoer, som sætter spot på de fem destinationer på de danske etaper.
Hovedfilmen kører i perioden fra den 23. marts og 14 dage frem. De fem videoer fra destinationerne kører helt frem til Tour-start.

Se kampagnevideoen fra Vejle her: