12. juli 2019
Af: Anne Lottrup

Vintagecykler og vejlensiske bakker

Hos Squadra Molteni cykler rytterne af jern på cykler af stål iført trøjer af uld. Kaptajn Niels Bjørnsteen og resten af holdet bygger og istandsætter deres egne retrocykler, og hopper på sadlen til løb i Toscana, Paris – og Vejle.

To gamle cykelvenner, der ikke havde set hinanden i 10 år, mødtes tilfældigt i et supermarked en dag i 2014. Tidligere stod den på mountainbikes, men uafhængigt af hinanden havde de begge to anskaffet sig en veteran racercykel.

De to aftalte af cykle en tur sammen og så gik snakken. Hurtigt kom der gode idéer – om vintagecykelløb og retrocykelhold.

“Vi kørte og snakkede om, at det kunne være fedt at lave et løb for andre med samme smag i gamle cykler, og det gjorde vi så,” fortæller Squadra Moltenis kaptajn Niels Bjørnsteen.

Uldtrøjer i Ådalen

Grand Prix Vejle Ådal blev lagt i støbeskeen, og i 2014 stod 13. september i vintage-cyklens tegn. Tiden blev skruet tilbage i de skønne omgivelser ved Bindeballe Købmandsgård.

Løbet er en hyldest til heltene fra de tidlige dage i cykelsporten, og som dengang gennemførte rytterne løbet iført uldtøj og på vintagecykler. Tiden inden dopingkontrol og Jørgen Leth. Tilskuerne havde naturligvis en sportscola fra Hancock i hånden.

Og det med uldtrøjer er ikke helt dumt, selvom vi i dag sjældent forbinder uld med sportstøj.

“Det er forbavsende lækkert. Folk tror tit, at det er varmt og ubehageligt, men det er lige det modsatte. Er det køligt isolerer ulden, men er der høje temperaturer, afleder det også varmen. Og så kradser det altså ikke som mormors sweater,” forklarer Niels.

Gamle ikoner holdes i live

Før Grand Prix Vejle Ådal løb af stablen, måtte Niels Bjørnsteen og hans kammerat sprede nyheden.

“For at promovere løbet skaffede vi noget ens tøj fra Molteni Acore, den orange uldtrøje og sorte shorts. Vi tog ud til almindelige motionscykelløb, og der lagde folk mærke til, at vi stillede op på stålrammer og skilte os ud fra resten af feltet,” husker Niels Bjørnsteen.

Med en passion for cykelsportens historie og som en hyldest til det ikoniske Moltenihold blev Gruppo Sportivo Squadra Molteni til.

Squadra Molteni på vintagecykler og med følgebil

Squadra Molteni med følgebil

Cyklerne er ikke til pynt

Squadra Molteni består i dag af omkring 15 ryttere – en torta mamma, der kan lave alt i kage, to slags mørke Molteni-øl og en følgebil, der virkelig fastslår tilhørsforholdet til det originale Moltenihold. Den orange Volvo 244 er nem at forveksle med Eddy Merckx’ gamle sponsorvogn.

Selvom holdet også nyder at bygge og istandsætte deres cykler og nørde cykelhistorie, er det nu engang løbene, der gælder. Nok er cyklerne vintage, men de skal ikke stå til pynt bag en glasmontre. De skal bruges.

Højdemeter ude og hjemme

Gennem cykelsæsonen deltager de i en lang række motionscykelløb og retroløb både indenlands og udenlands. I Danmark er de suverænt det retrohold, der kører mest. Squadra Molteni kan opleves i alt fra Grejsdalsløbet til La Marmotte.

Kiddesvej og l’Alpe d’Huez er måske ikke ligefrem to alen af et stykke, men holdet har klaret begge – Kiddesvej endda 100 gange. I træk.

I et uofficielt forsøg på en verdensrekord kørte tre af Squadra Moltenis holddeltagere i 2017 op ad Kiddesvej 100 gange på syv timer.

“Vejle er fantastisk. Der er jo ikke andet end gode cykelruter og muligheder.”

Klar til Touren

Squadra Moltenis ryttere kommer fra mange dele af landet, men primært fra Vejle og omegn. Derfor er det også i Vejle, at størstedelen af træningen foregår.

“Vejle er fantastisk. Der er jo ikke andet end gode cykelruter og muligheder,” fortæller Niels Bjørnsteen.

De gode muligheder har Tour de France også fået øje på. 3. etape af touren 2021 vil gå fra Vejle, og det er bestemt ikke gået Squadra Moltenis næse forbi. Det er ikke meget Niels Bjørnsteen er villig til at afsløre endnu.

“Vi skal nok blive set,” røber han dog.