09. august 2019
Af: Anne Lottrup

VM i jernbanecykling igen med start i Vejle

Det knap så officielle verdensmesterskab i jernbanecykling starter i Vejle og strækker sig over mere end 200 kilometer ad gamle, naturskønne jernbanestier i veteranlokomotivernes togspor. Det er tredje gang Per Hansen og Vejle Styrprop Fabrik arrangerer løbet, hvor alle deltagere får VM-titlen med sig.

Med rullende start fra Kirketorvet i Vejle går turen mod Assendrup og Bjerre til jernbanestierne i Lund, langs Veteranbanen Bryrup-Vrads på cykel – eller i lokomotiv – mod Silkeborgs fine banestier, dernæst mod Grindsted, Randbøl Hede og ad Bindeballestien mod Vejle. Spektakulære omgivelser udgør rammen for løbet, hvor rytterne kan tage sig tid til at stoppe og nyde synet af de historiske stationsbygninger eller naturen.

Fra idéfasen til løbsstart

For en håndfuld år siden fik Per Hansen en idé. Han har selv kørt cykelløb, både på konkurrenceplan og motionscykelløb, og er også tit på den tohjulede i sin fritid. Blandt andet nyder han at cykle i Vejle Ådal og Bindeballe-området. De naturskønne stier gav ham idéen til en rundtur, der netop fulgte de gamle jernbanestier.

Per Hansen prøvekørte selv ruten, og i 2016 arrangerede han det første VM i jernbanecykling.

“Første år deltog 10 ryttere. Det var 10 af mine cykelkammersjukker, så ruten blev prøvekørt. Anden gang jeg afholdte løbet – i 2018 – luftede vi det mere offentligt, og helt nye deltagere kom til. Der var 25 tilmeldte, og 23 af dem stillede til start,” fortæller Per.

Ingen service-hurlumhej

Den positive feedback fra løbets første deltagere banede vejen for det nu tredje VM. Det taler for sig selv, at næsten alle rytterne fra sidste år igen stiller til start 8. september 2019.

“De første 50 pladser i år blev hurtigt solgt, så vi har nu åbnet for 75 startpladser”, fortæller Per Hansen.

“De rammer, jeg sætter for løbet, tiltrækker nogle mennesker og udelukker andre. Distancen er lang, og så er der ingen depoter undervejs og ingen service-hurlumhej på ruten. Det stiller lidt andre krav til rytterne. Du skal selv kunne skrue på din cykel.”

Løbet bliver ikke kørt på tid. Alle, der gennemfører, får en medalje. Det handler ikke om at komme først eller at se højt på trafikreglerne for at vinde nogle sekunder. Her er tid til, at rytterne kan opleve de spændende levn fra en anden tid, de kører forbi på ruten.

“Deltagerne er folk, der kan lide strabadserne, og som elsker udfordringen ved at bruge hjernen selv,” beskriver Per.

Veterantog og gullasch

Selvom deltagere ikke bliver serviceret hele vejen, er der dog en gulerod eller to. På strækningen fra Bryrup til Vrads behøver rytterne ikke selv at cykle i lokomotivets spor. Rutens veterantog har plads til både mennesker og cykler, så lårmusklerne kan få sig en 5-kilometers pause på Danmarks Smukkeste Jernbane.

Når rytterne gennem den smukke Vejle Ådal nærmer sig Kirketorvet, skal de køre ad Vejles supercykelstier, der kobler midtbyen og dens mange stier sammen med oplandet.

Ved målstregen på Kirketorvet venter en god omgang gullasch fra Koldingvejens Slagter.

“Jeg havde overvejet, om vi skulle prøve en ny ret i år,” fortæller Per.

Der lød et klart og rungende nej fra sidste års deltagere. De vil have gullasch – og gullasch får de.

Sidste frist!

Der er stadig mulighed for at sikre sig en startplads til VM i jernbanecykling 8. september.

Sidste frist for at tilmelde sig er 21. august kl. 23.59. Tilmeld dig her.